Saturday, September 18, 2010

Mencari nilai-nilai murni dalam petikan karangan


Ketika sedang mengemas meja di warung makan ayahku, tiba-tiba
aku ternampak sebuah telefon bimbit di atas meja. Aku melihat sekeliling
untuk memastikan jika ada pelanggan di warung ayahku. Namun, ketika
itu tiada sesiapa pun di situ.

Aku membelek-belek telefon itu untuk melihat keadaannya. Telefon itu
masih baru dan berjenama terkenal. Aku pasti bahawa telefon itu milik
Encik Abu, pelanggan tetap warung ayahku. Pagi tadi, aku lihat dia
tergesa-gesa bersarapan pagi sebelum bergegas ke tempat kerjanya.
Tanpa berlengah, aku mengambil keputusan untuk mengembalikan
telefon itu kepada Encik Abu. Aku segera pergi ke pejabat Encik Abu
yang terletak tidak jauh dari warung ayahku.


Encik Abu berasa amat gembira ketika aku mengembalikan telefon
itu kepadanya. Beliau berasa amat terhutang budi dan mengucapkan
terima kasih kepadaku. Beliau mahu memberiku RM50.00 sebagai tanda
terima kasih. Pemberiannya itu kutolak dengan baik kerana aku tidak
mengharapkan sebarang balasan.


Nilai Murni yang terdapat di dalam petikan di atas:-

1. Rajin membantu ayah untuk meringankan bebannya
2. Bersikap jujur dengan memulangkan hak orang lain
3. Membuat keputusan yang bijak demi kebaikan semua pihak
4. Ikhlas memberikan pertolongan kepada orang yang memerlukan
5. Mengucapkan terima kasih atas pertolongan yang diberikan


No comments:

Post a Comment